torsdag 5 februari 2009

Blogguppgift A: Nyhetsvärdera mera!


Vad vi får läsa, se och höra i tidningar, radio och tv är resultatet av en process som inte är helt lätt att förstå sig på. Den senaste veckan har nyhetsflödet bestått av allt från Centerns svängning i kärnkraftsfrågan, SAS rekordförlust och Malmöpoliser som kallar Rosengårdsungdomar för ”blattejävlar", till dopade skidskyttar och Mikael Rickfors som har blivit stucken av en skorpion i Kenya.

Din första blogguppgift går ut på att under den kommanden veckan (vecka 7) välja minst två händelser ur nyhetsfloden och reflektera kring varför just de har publicerats som nyheter. Du väljer själv vilka medier du hämtar dina exempel från. När du skriver ditt inlägg är det viktigt att du inte bara ”tycker” om nyheterna utan hänvisar till den etablerade kunskap och de teorier om nyhetsvärdering som du kanske har tillgodogjort dig under tidigare mediestudier, eller som du får möjlighet att fördjupa dig i nu.
Håkan Hvitfelt samt Johan Galtung är ett par forskare som har tittat närmare på nyhetsvärderingens värld. Läs gärna också Bengt Johanssons färska studie av nyhetsvärdering vid svenska nyhetsredaktioner:
http://www.miun.se/upload/ITM/Demicom/Rapporter%20pdf/DMI-rapport_19_FINAL.pdf
Som inspiration kan du även kolla följande länk som leder till artiklar med tema nyhetsvärderingar, publicerade i Göteborgsposten.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=901&a=251252

För ett halvår sedan sände det mediegranskande P1-programmet ”Medierna” ett intressant inslag om nyhetsvärdering. Programmet beskriver hur New Orleans-bornas oro för orkanen Gustav totalt dominerade nyhetsförmedlingen, samtidigt som översvämningen i Indien drabbade miljontals, och jordskalvet i Kina gjorde hundratusentals människor hemlösa. Amerikanska katastrofer betraktas som åtta gånger ”viktigare” än asiatiska, konstateras i programmet.
Lyssna gärna! Du hittar programmet via ”Mediernas” podradiosida, där du kan ladda hem filen eller lyssna direkt (6/9-08, reportaget om nyhetsvärdering sänds de sista tio minuterna):

”Tidningen i skolan” är en organisation som också kan vara till hjälp:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar